Znaki firmowe istniały nawet na dzikim zachodzie
12 December 2019

Znaki firmowe istniały nawet na dzikim zachodzie

Katarzyna Malak

Dobre logo czy dobry projekt ulotki to połowa sukcesu – tak mówią marketingowcy. Dlaczego logo dla firmy jest tak ważne? I czy to prawda, że już na Dzikim Zachodzie interesowano się specjalnymi znakami? Co one oznaczały?

Mistyczne znaki graficzne

Logo to nie jest pomysł naszych czasów. Już prehistoryczni ludzie nie stronili od umieszczania specjalnych znaków na przedmiotach. Jednak znaki te miały charakter nie jak dzisiaj użytkowy, ale mistyczny. Nie można jednak użytkowości na dobre rozgraniczać od mistyki, ponieważ współczesne agencje reklamowe, projektując logo firmy odwołują się do atawistycznie w nas zakorzenionej potrzebie obcowania z sacrum. Współczesna reklama nie tylko informuje ale wywołuje w nas określone emocje, pobudza instynkty.

Wracając jednak do czasów archaicznych, znak graficzny był wówczas elementem mediującym z zaświatami. Potem rozwinęła się praktyka oznaczania towarów. W epoce średniowiecza władcy państw mieli przywilej udzielania znaków towarowych cechom rzemieślniczym.

Z kolei na długo przed rewolucją przemysłową oraz przed podbiciem Ameryki przez kolonialistów, swoje znaki mieli Indianie. Zamieszkujący tzw. Dziki Zachód czy środkową i południową Amerykę. Współczesny świat bardzo interesuje się tymi znakami w ramach cofania się do naszych korzeni. A oto przykłady takich indiańskich znaków:

  • linia pozioma – oddawała płodność Ziemi

  • linia pionowa – oznaczała siłę duchową

  • linia falista – uosabiała energię

  • mały okrąg – oznaczał Księżyc i siłę rozwoju

  • duży okrąg – wyrażał Słońce i pierwotną formę ducha

  • czarny punkt w centrum kręgu – oznaczał męskie nasienie

  • kwadrat – wyrażał wytrzymałość

  • prostokąt – oddawał zdolność koncentracji

Wkrótce zaczęto posługiwać się specjalnymi znakami towarowymi a biznesmeni zamieszkujący Dziki Zachód do dzisiaj w swoich znakach promujących etniczne wyroby lokalne nawiązują do tradycyjnych znaków indiańskich, wykorzystując ich motywy.

Rodzaje znaków graficznych

  • ideogram – graficzny projekt logo, oddający jakąś ideę, myśl bez użycia liter, wyłącznie za pomocą obrazka.

  • piktogram – oddaje jakąś myśl, pojęcie poprzez obrazek. Przykładem są hieroglify stosowane w starożytnym Egipcie. Są to także znaki drogowe, ostrzegawcze lub oznaczenia przeciwpożarowe. Piktogram spełnia bardzo ważną funkcję pokonującą barierę językową – może być zrozumiany na całym świecie bez względu na narodowość czy znajomość języka. Piktograficzne logo dla firmy jest bardzo uniwersalne. Przykładowym europejskim piktogramem jest znak ognia sugerujący łatwopalność.

  • fonogram – dźwiękowy znak graficzny.

  • logogram – graficzny projekt logo. Stylizowany napis, symbol lub inna zapadająca w pamięć forma wyrazu. Ma na celu identyfikację marki i odróżnienie jej na tle konkurencji. Spotykamy go na co dzień w reklamie umieszczanej w mediach lub nawet na pojazdach oraz budynkach. Logogram składa się z trzech elementów: sloganu (tagline), sygnetu (grafiki) i logotypu (części typograficznej).

Projekt ulotki – profesjonalna firma

Jeśli potrzebujecie profesjonalnego projektu ulotki czy projektu logo, zlećcie go firmie specjalizującej się w tego typ projektach. Do listy zalet profesjonalnej firmy należą:

  • doświadczona kadra

  • szybka realizacja

  • zadowoleni klienci

Dobre logo dla firmy powinno być proste, a jednocześnie rozpoznawalne i ponadczasowe. Zalet posiadania dobrego logo jest mnóstwo. Oto najważniejsze z nich:

  • identyfikuje markę na rynku i rozpoznaje ją wśród konkurencji

  • przykuwa uwagę oryginalnością

  • informuje o produkcie

  • budzi emocje

  • przywiązuje klienta do marki

Artykuł sponsorowany

Czytaj również

Dodaj komentarz