Pozycjonowanie pod Google Voice Search, czyli jak pozyskiwać ruch z wyszukiwania głosowego w sieci

Pozycjonowanie pod Google Voice Search, czyli jak pozyskiwać ruch z wyszukiwania głosowego w sieci

Wyszukiwanie głosowe to jeden z bardziej udanych projektów Google. Obecnie jest ono dostępne na większości tabletów, smartfonów a użytkownicy wyszukiwarki Google też mają możliwość zadawania pytania głosowo. Wraz z rozwojem tej metody zadawania pytań i wyszukiwania informacji powstał też osobny typ pozycjonowania witryn — pod wyszukiwanie głosowe. W tym tekście przybliżamy i wyjaśniamy zagadnienie Google Voice Search oraz przedstawiamy, w jaki sposób pozycjonuje się witryny, aby były przyjazne temu rodzajowi wyszukiwania.

Czym jest Google Voice Search a czym pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe?

Google Voice Search to usługa głosowego wyszukiwania informacji. Polega ona na tym, iż użytkownik, zamiast wpisywać pytanie tradycyjne — na klawiaturze, zadaje je głosowo. Opcja ta dostępna jest m. in. w wyszukiwarce Google, Asystencie Google czy urządzeniach z systemem Android. Samo wyszukiwanie głosowe jest niezwykle proste. Po kliknieciu i uruchomieniu mikrofonu, zadajemy pytanie np. “Gdzie w Warszawie jest sklep zoologiczny?”. Google rozpoznaje mowę i przekształca zadane pytanie na tekst, po czym wprowadza go do wyszukiwarki. Następnie odnajduje odpowiednie strony do zadanego pytania i prezentuje standardową już listę z wynikami wyszukiwania użytkownikom.

Cały proces wyszukiwania odbywa się nieco inaczej niż przy wyszukiwaniu klasycznym. Główną różnicą jest treść wprowadzana do wyszukiwarki. Google wprowadza całe zdanie, zwrot czy pytanie. W porównaniu do standardowego wyszukiwania jest to logiczne pytanie z mowy potocznej, a nie jedna lub dwie frazy takie jak np. “Warszawa sklep zoologiczny”. Różnica ta sprawia, że aby wyświetlić się w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach, musimy pozycjonować witrynę właśnie pod takie frazy, a nie pod klasyczne słowa kluczowe.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe jest optymalizowaniem witryny pod Google Voice Search. Działania dotyczą przeważnie samej optymalizacji na stronie, a nie działań poza nią. Swoją witrynę pozycjonować pod wyszukiwanie głosowe możemy zarówno dodatkowo np. jeśli chcemy pozyskiwać jedynie dodatkowy ruch z tego sposobu wyszukiwania lub całkowicie ukierunkować pozycjonowanie witryny na wyszukiwaniu głosowe. Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe nie będzie różnić się w wielu elementach od tego głównego. Różnice będą dotyczyły jedynie wykonywania konkretnych czynności w nieco inny sposób czy wybieraniu innych fraz, pod którymi mamy być widoczni w sieci.

Jak pozycjonować witrynę pod wyszukiwanie Głosowe Google Voice Search?

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe powinniśmy rozpocząć od podstawowej optymalizacji samej strony internetowej. Tylko taka witryna jest odpowiednim materiałem na dalsze pozycjonowanie i optymalizację pod wyszukiwanie głosowe. Nasza witryna powinna zatem działać poprawnie, mieć prostą konstrukcję oraz poprawne metadane. Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe na niezoptymalizowanej witrynie może nie przynieść zamierzonych efektów. Jeśli nie mamy wstępnie zoptymalizowanej witryny pod kątem SEO, należy to zrobić lub wykupić taką usługę w agencji seo. Również pozycjonowanie pod GVS możemy zlecić agencji, jeśli samodzielnie nie chcemy tego robić, nie mamy odpowiedniej wiedzy lub liczmy na najlepsze efekty. Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe tak jak przy innych typach pozycjonowania przyniesie efekt dopiero po pewnym czasie. W zależności od konkurencji, kategorii, stanu czy formy strony może być to czas od kilku nawet do kilkunastu tygodni.

Teksty SEO i dobór odpowiednich słów kluczowych

Pierwszym sposobem pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe jest tak jak w przypadku pozycjonowania ogólnego dobranie odpowiednich fraz kluczowych. W naszych tekstach oprócz standardowych fraz tematycznych powinny znajdować się również long taile, czyli długie ogony. Tak właśnie nazywane są zwroty, pytania, czy zdania składające się z kilku słów tematycznych. Właśnie takie frazy będą idealnie pasowały do pytań zadawanych głosowo np. na telefonie czy tablecie. Jeśli na naszej stronie internetowej będą znajdowały się takie frazy, Gogole będzie wyświetlało naszą witrynę na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, jeśli użytkownik zada właśnie dokładnie takie pytanie. Przy dodawaniu takich typowych fraz, możemy jedynie wplatać je w podstawowe teksty SEO służące np. standardowemu pozycjonowaniu lub tworzyć całkowicie nowe teksty nakierowane tylko na długie ogony. Z technicznego punktu widzenia long taile są korzystne przy każdym pozycjonowaniu, gdyż dodają wiele odmienionych oraz mniej popularnych słów kluczowych – jest szansa, że pozycja strony na długie ogony będzie o wiele wyższa – ze względu na ich mniejszą konkurencyjność. To z kolei wpływa na ogólne zwiększenie widoczności witryny i na uzyskanie szybszych efektów pozycjonowania.

Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych

Bardzo ważnym elementem pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe jest dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych. Obecnie większość ruchu z wyszukiwania głosowego pochodzi właśnie z tabletów i smartfonów. Jeśli więc chcemy być proponowani na wysokich pozycjach, gdy pytanie zostanie zadane głosowo, należy posiadać też siłą rzeczy stronę www przyjazną urządzeniom mobilnym. Koniecznością jest zatem stworzenie responsywnej wersji witryny, która będzie wykorzystywana przez takie urządzenia. Strona taka wyświetlana jest w innym układzie i ma np. większe czcionki czy inne rozmieszczenie tekstu. Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych wpłynie też pozytywnie na ogólne pozycjonowanie, więc stworzenie strony responsywnej będzie bardzo dobrym posunięciem ogólnie.

Szybkość dostarczania informacji

Ważnym, ale często zapominanym elementem przy pozycjonowaniu pod wyszukiwanie głosowe jest szybkość wczytywania się witryny internetowej. Google kładzie coraz większy nacisk na szybkość dostarczania danych. Marka chce, aby informacje były wyświetlane i prezentowane użytkownikowi możliwie jak najszybciej, dlatego promuje te strony, które oferują krótki czas wczytywania. Wiele osób nie korzysta z tej podpowiedzi, dlatego warto ją wykorzystać i oferować lepsze parametry witryny. Możemy osiągnąć taki czas wczytywania się witryny m. in. dzięki odpowiednio szybkiemu hostingowi czy redukcji zdjęć o dużej rozdzielczości na naszej stronie internetowej.

 

Katarzyna Malak

Pasjonatka technologii, biznesu i marketingu z wieloletnim doświadczeniem w branży. Głównym celem jest dzielenie się wiedzą i inspirowanie innych do ciągłego rozwoju. Posiada bogate doświadczenie w analizie rynkowej, strategiach marketingowych oraz zarządzaniu projektami technologicznymi.

Polecane posty
Jak wygląda produkcja mebli?
Do kiedy pracodawca musi dać PIT?

Dodaj komentarz

Nigdy nie udostępniamy Twojego adresu e-mail.